Huvudbry gånger femtiotre

Jag lovade er en fortsättning om lilla Fröken Vit. Ang hennes färg. Jag ska försöka fatta mig så kort jag kan, men ändå tillräckligt detaljerat för att ni ska kunna ha en chans att hänga med (!?) i svängarna. Ta fram anteckningsblocket och sätt på er tänkarmössan, för here goes: 

 

Vid första anblick tog L förgivet att Fröken Vit var en väldigt smutsig liten skimmel, men då hon kom närmre var det en hel del tecken som sa att så inte var fallet. Det pekade mer åt att hon faktiskt var vit. Hur ovanligt det nu än månne vara. 

 

Färgen var dock oviktig och L köpte henne på stående fot, för att ge henne en så dräglig fortsättning på livet som möjligt. Väl hemma och borstad och badad så började dock funderingarna över henne färg. På riktigt. 

För visst var hon vit. Men långt ifrån bara. Hon hade stora cremefärgade fält över kroppen och med sina blågrå ögon och rosa hud så gick funderingarna såklart direkt mot cremello och smokey cream. Men också mot perlino eller någon annan av alla dessa gulgenade färger. 

Bilden på ögat under länken om smokey cream skulle kunna vara Fröken Vit herself och läser ni hälsorapporten under länken om cremello så har ni henne alldeles klockrent i ett nötskal. 

 

Men. 

Jodå. Klart det ska vara ett litet men. 

Till. 

 

Visst var hon blåögd och allmänt skär som en gris, men se, under de cremefärgade fälten så var hon.... 

just det; svart. Så även hennes hovar. Och iochmed detta så sumpade hon alla tidigare teorier... 

Bara att börja tänka om, dårå. 

 

Tankarna for då genast mot palomino, eller kanske tom champagne, som båda har mer pigment. 

 

Med tanke på att ingen vet något om hennes härstamning, så är allt enbart spekulationer. Vi har ju inget att gå på överhuvudtaget. Inget om stammen, inget om rasen, inget om föräldrarna överhuvudtaget. Vi vet inte ens vad de hade för färg... 

 

Får jag säga vad jag tror, så är hon en vit palomino/cremello/perlino/smokey cream-skäck härstammad från skimmel med fux- och rapp-anlag som bär på både heterozygota och homozygota gulgener. Samt agouti-genen, utan svart. Fläckvis. 

En avblekbar sådan, dårå. 

 

Protester? Anyone? 

Do not dare, you buggers! 

 

Fast, kom jag på, nu är det knappt någon ide att diskutera hennes färg längre. Då hon nu på ålderns höst är i stort sett enbart vit. Därav alias Fröken Vit. Och hör sen. 

 

 

 

 

 

 

 

Är den någon som ännu inte avskräckts från detta med färger hos hästar, så bjuder jag på länkar till två sidor väl värda ett besök. 

 

Här och här

 

Det är hur kul som helst. 

Hämta ett nytt anteckningsblock, bara. 

 

Fast jag ska sova. 

G'natt. 

 


Sagt och Tyckt
Postat av: Malde

Jaså, var det inte värre än så ;-)



Intressant om hästfärger. Mycket intressant. Får läsa mer någon annan gång, för jag ska också försöka komma isäng.



Ha det så bra!

Postat av: Jessie

HEY... det där var väl inte så farligt... Lite beckers färgkarta över Fröken vit bara ;)

2008-11-24 @ 05:53:44
URL: http://jessies.wordpress.com
Postat av: Märtagreta

Ah, allt är nu HELT klart för mig, abselut, jaharå... och inte säger jag emot, men jag har vita kor, och kan inte mycket om det heller, grannen har hästar, bruna och en vitfläckig, typ. Och vår bil är vit, medans svärmors är röd.



Nejnej, det är inte det att jag inte bryr mig, men du förstår, (säkert gör du faktiskt det) att jag KAN JU INTE ETT JOTA om vare sig bilar eller hästar, trots att jag älskar både hästar och bilar. Jag kan något lite om kor, det är svårt att undvika här.

Ett är jag säker på, Fröken vit verkar vara otroligt vacker, passar dig som handsken alltså :-)

2008-11-24 @ 11:18:45
URL: http://islanddragon.wordpress.com
Postat av: Blue

Ja internet är farligt... att kalla det webb är precis rätt då det är lika klibbigt som en spindels fångstnät o helt hopplöst att slita sig ifrån. himlar med ögonen



Vad det gäller hästar o deras färger så är det helt klart väldigt intressant. Själv har jag två brunskimlar (konstanter dårå ;P)o en brun, allihopa i modell minis. Så vad jag har dem till??? Tja gosar med. hahaha...

Men det här med färgen vit o hur det förhåller sig ÄR verkligen intressant men inte ett dugg solklart. Mer klart som korvspad ^^ som vi ju alla vet är jättegrumligt

2008-11-24 @ 12:29:57
URL: http://himmelellerhelvete.blogg.se/
Postat av: Jules

Aha!

...jag har redan glömt hälften (måste läsa flera FLERA gånger för att nåt ska fastna)...men visst kallar vi henne för vit fortfarande?

Kram

2008-11-24 @ 15:19:40
URL: http://julesofswe.blogspot.com

Kommentera inlägget här:


Du som inte tänker skriva något som har med mig, min blogg eller detta inlägg att göra kan tänka om en gång. Eller kanske två.
Kommentarer enbart för att få läsare till sin egna blogg går inte hem alls, vare sig det gäller omröstningar, tävlingar, ointressanta tips eller annat tråk.
Bespara mig detta, är du snäll. Jag blir bara obstinat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback