Tycker folk illa om sina barn!?

Ibland undrar jag faktiskt.
Med tanke på vilka namnförslag som
trillar in hos skatteverket.
Helt ärligt.
Skrot? Tomhet? Fån? Någon? Dotcom? Doktor? Likagod? GumShoe? Mygg? Grill?
I could go on, liksom.
Och vissa av dem är godkända!

Att man inte vill ha alltför vanliga namn kan jag förstå. Jag och Maken valde ganska ovanliga namn till SmåMyrorna. MellanMyras namn exploderade dock något år senare, även om det långt ifrån är och fightas på några tio-i-topp-listor, medan LillMyra fortfarande är relativt ensam om sitt.
Men bara för att de är ovanliga, betyder det inte att de är konstiga.

Vad har ni för skräckexempel på namnförslag?
Både sådana som gått igenom och inte.

Sagt och Tyckt
Postat av: Tussen

Måste erkänna att jag drabbats av minnesförlust, för det enda namn jag kommer ihåg (på SmåMyrorna) är just det där namnet som exploderade som du skrev.....
Själv är jag den enda i Sverige som heter MITT namn. Ok, lite kul e ju de. Jag behöver aldrig presentera mej med hela mitt namn, du för- o e.namn.

2008-01-31 @ 18:15:40
Postat av: Det Mörka Hotet

När jag gick på gymnasiet - för ca 234 år sedan - så fanns där ett trevligt syskonpar med udda namn.

Föräldrarna kunde visst inte enas om varken för- eller efternamn till killen så han fick heta Nilsson Samuelsson...

...och hans två år yngre syster fick namnet Tjejen.

Undrar vad de heter i dag?

Postat av: TomasR

Mmh, ska du säga som döper barnen till lill-, mellan- och stormyra!

;-)

2008-01-31 @ 19:58:48
Postat av: TomasR

Annars, kan bara hålla med. Stackars flicka (antar jag) som heter Tuttan. Jag antar, eller kanske snarare hoppas, att hon har ett annat namn som hon kan använda som tilltalsnamn den dag hon inser vad hon kallas.

Ja, detta gäller alltför många av de namn som gick att läsa på länkarna ovan.

2008-01-31 @ 20:03:08
Postat av: KarinBara

Min pappa ville döpa mig till Maria Teresa Dolores..som tur var sa min mamma STOPP!..jäkla farsgubbe ;)

2008-01-31 @ 20:04:54
URL: http://karinbarakarinbara.blogspot.com/
Postat av: Jenny

Elise.
*spy*
Fy fan.

FY FAN.

Jag andas. Jag lovar. Genom oronen.

2008-01-31 @ 20:24:12
URL: http://jennythenanny.blogspot.com
Postat av: Pia

När jag var 10 år träffade jag en flicka som hette Ylva. Och jag var nära att utbrista: Stackars dig som har så fult namnt.

Den här diskussionen om vad barn ska få heta och inte få heta: Det är alltid någon som tar beslutet. Naturligtvis sitter det en person bakom Skatteverket och säger nej till det ena och ja till det andra. Hade det varit jag hade jag kanske sagt nej till Ylva.

Summa summarum: Låt det vara fritt att välja vilket namn man vill till sina barn. Man kan alltid byta namn om man inte är nöjd.

Kram: Pia (inte världens vacrkaste namn det heller)

2008-01-31 @ 22:28:52
Postat av: Emma

Mina barn fick arbetsnamn Trixus och Trixie, det gick igenom när de väl tittat ut sen... :D :)

Goa kramar
från stormit Svedala

2008-01-31 @ 23:27:28
URL: http://shutterm.wordpress.com
Postat av: Myra

Tussen: Sviker minnet? hihi. Jag får väl påminna dig nån dag då.
Jag är långt ifrån ensam, men jag har ju också ett ovanligt namn. Stött på endast en handfull under min uppväxt. Sen är klart att man har hört om bekantas bekanta och föredetta granne och så, men inte i min direkta närhet. :)

DMH: Haha. Tror du de har bytt?? ;)

TomasR: Åh. haha. Nu är du inte snäll!

KarinBara: asg* Pappor, vet du. Maria Theresa hade varit fint, men Dolores ger jag väl inte så mycket för.

Jenny: Hehe. Inga personliga känslor bakom åsikterna nu. Hör du det! :P

Pia: Jag tycker absolut att man ska få välja 'så fritt som möjligt' och tycker bara det är roligt med nya namn. Jag kan förstå 'fina' namn, sånt som hänvisar till något bra eller vackert, även om jag inte hade valt att döpa mina egna barn så, men att ens komma på tanken att döpa sitt barn till Grill!? Eller Någon!? Hur opersonligt känns inte det?
Men vad man än döps till, så går väl de flesta igenom fasen att avsky sitt namn och vilja heta något annat.
Kanske tom Pia. ;)

Emma: Åh, vad jag fick tänka först. Så var det 'bara' du. Som flyttat! :)
Håll i hatten.

2008-01-31 @ 23:44:38
URL: http://myrasmysterier.blogg.se
Postat av: Iah

Oj, nu blev jag ju nyfiken på vad ni har för speciella namn där borta! ;) Jag lade till Iah och bytte till det som tilltalsnamn, men min familj säger ju fortfarande Maria såklart! Haha
Nu när jag läser listorna är jag glad att jag trots allt haft ett normalt namn genom min uppväxt! =)

2008-02-01 @ 12:44:57
URL: http://frokent.blogg.se
Postat av: Synthloppan

Hmm, namn är svårt. Gärna ovanliga men inte för konstiga... Både sonen och dottern har mellan-namn som är lite ovanligare som de gärna få använda senare om de vill. Sonens namn är vanligt, men dotterns är ganska nytt och nu finns det många som heter det, men det går inte än att köpa saker med namnet tryckt på (typ vattenflaska) vilket hon tycker är lite synd ibland...

2008-02-01 @ 17:46:33
URL: http://synthloppan.blogg.se
Postat av: Synthloppan

Glömde säga en sak... De flesta tycker dotterns tredjenamn är fint, men när de få reda på att hon
fått det av min älskade, bortgångna häst blir reaktionerna väldigt olika.... =)

2008-02-01 @ 17:52:24
URL: http://synthloppan.blogg.se
Postat av: Negerjon

Jag har nog det mest diskriminerande namnet, jag är adopterad från afrika och min mamma valde mellan jon och negerjon. Nu heter jag negerjon och ordet neger har ju de senaste åren förändrats. Inte byter jag namn för det... Det kunde varit värre, om det kallat mig niggerjon.

2008-02-02 @ 15:42:54
Postat av: Myra

Iah: Jag får väl skvallra någon dag. Bakom kulisserna. :)

Synthloppan: Ovanligt är kul, och jag gillar dotterns namn. Även som hästnamn. Men det vet du ju redan. :)

SmåMyrorna har heller aldrig sina namn på saker...


Negerjon: Haha. Jaa, det kunde varit värre.

2008-02-02 @ 19:38:52
URL: http://myrasmysterier.blogg.se
Postat av: Nilsson

Ville passa på att svara på "det mörka hotes" fråga vad syskonparet nilsson och tjejen heter idag...
...jag heter fortfrande nilsson i förnamn och min syster kallas fortfarande tjejen... för det är inte hennes riktiga namn...fast de flesta kallar henne fortfarande för tjejen (hon
närmar sig 40 år)...egentligen heter hon faktiskt Puck...

2008-02-28 @ 10:36:37
URL: http://www.geh8.de
Postat av: Det Mörka Hotet

-Nilsson: Ha, ha: TACK för ditt svar - ja, där ser man!
Det där med Puck kände jag aldrig till men jag kom ihåg att ni var båda trevliga personer med lite udda namn - själv är jag mindre trevlig med mer vanligt namn...!

2008-03-02 @ 07:30:56
URL: http://www.detmorkahotet.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:


Du som inte tänker skriva något som har med mig, min blogg eller detta inlägg att göra kan tänka om en gång. Eller kanske två.
Kommentarer enbart för att få läsare till sin egna blogg går inte hem alls, vare sig det gäller omröstningar, tävlingar, ointressanta tips eller annat tråk.
Bespara mig detta, är du snäll. Jag blir bara obstinat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback