Fanihelvetesjävlaskit!

Har precis kommit hem från hästarna. Skulle bara åka upp en snabbis i morse för att kolla till dem, fylla på vatten och fixa iordning lite i hagen. Så blev det alltså inte.

Möttes av en svettig Fru Silversvart med ett stooort jack i ena frambenet. Drygt fem cm långt, och tre cm brett. Tack o lov inte alltför djupt, och det hade nästan slutat blöda.
Men det var ganska mycket blod ner på benet. Och hon såg allt annat än till freds ut.
Lilla älskade plutta.

Bara att ringa veterinären, som kom ut på stört. Fick skära bort den lösa skinnbiten som inte skulle kunna räddas, då den redan hade börjat torka och dö. Det resulterade i att det inte fanns tillräckligt med hud kvar att sy i.
Vilket egentligen skulle behövas.

Kontentan av det hela är en häst med megabandage, och som inte går att rida på flera veckor (vilket är oviktigt i det här sammanhanget, huvudsaken är att hon blir bra), och ett stoort hål i plånboken.

Att jag inte kan rida henne, gör dock att hon bara kommer att gå och äta gräs och tappa kondition, vilket är lurigt nu då gräset växer så det knakar. Hon är nämnligen rejält i riskzonen för att få fång...

Och vädret. Det är över trettio grader varmt, och ska vara så i flera dar.
Vaddå infektionsvänligt klimat...

Och för att krångla till det ytterligare, så kommer det i eftermiddag två nya hästar, som ska gå med mina.
Men det går ju inte nu.
Alltså måste jag hängna så att de får varsin hage.

Och jag hinner inte!

Jag har annat på schemat!
Men mer om det sen, nu ska jag äta och sen tillbaka till hästarna...

Fan fan fan....


Sagt och Tyckt
Postat av: filosofen

ajajajaj!Det låter verkligen inte kul! Har du hunnit tänka/ta reda på vad som orsakade såret? Jag vet att det finns en hel del bra grejs mot infektioner på hästar både i England och på Irland men finns det något du vill ha från Sverige? Ska jag skicka över något? Säg bara till så fixar jag det!Stackars fru silversvart.... Kan du inte stopla av så hon får en liten hage till att börja med? Bara för att minska risken för fång tänkte jag...? Finns det ngt jag kan göra från Sverige så säg bara till! Jag vet hur det är att ha skadade hästar... *filosofen skickar en megabamsestor kram till myra*

2006-07-03 @ 16:03:17
Postat av: Nika

Oj...det var inte roligt. Stackars hästen. och klimatet underlättar ju inte och de nya hästarna...ja allt krånglar till sig. Hägnar du själv in eller kan du få hjälp?
Hoppas att det löser sig. Ha det så bra du kan.kramar---Nika

2006-07-03 @ 16:33:38
Postat av: Fröken K

Usch det lät inte alls bra med sår i denna värme..Dessutom att behöva hägna nu när det är sååå varmt. Hoppas du får hjälp och att det går bra med Fru Silversvart...tänker på dig..
Imorgon far jag iväg så du vet..finns inte på skype då *S*..men på mailen och bloggen =)
Kramas om massa massa massa massa

Postat av: Lisa

Ojojoj...typiskt...snacka om otur...

Ja, vädret är verkligen inte infektionsvänligt. Jag hoppas verkligen att det går bra med Fru Silversvart. Och att du hinner gör allt utan att stressa ihjäl dig.

Massor av kramisar, styrkekramar, pepparkramar, bamsekramar
Lisa

2006-07-03 @ 20:51:50
URL: http://spaceofluna.blogspot.com/
Postat av: Hej Goa MyraC.......

.... eller var det MyraA...... (ser ruggigt lurig ut just nu)! Aj då, lilla pålle, ont..... Tur att veterinären i alla fall kunde sy. För övrigt har jag glömt vad fång är... har det något att göra med att hästen får äta för mycket?

Som du ser har jag en ny blogg på MSN!

Titta gärna i på expressen bloggen så får du se en massa foton på växter.

Ha det nu så bra - det ordnar sig med pållen! Det önskade jag i alla fall när jag just sände en massa glitter till dig och hästen och alla andra myror.

För att göra saken ändå bättre sänder jag härmed en hel hög med saltlakrids så här över nätet.....

Kram från Glitter!

2006-07-03 @ 23:04:22
URL: http://glitter-sthlm.spaces.msn.com/
Postat av: Asfaltmamman

Men tusselull hästen dåååå...Vad var det som hade hänt, tro? Jag som vet absolutely nada om hästar måste ju givetvis genast fråga: Är det flera hästar som "bor tillsammans"? Kan det ha varit något groll mellan Fru Silversvart och en annan häst?

Som sagt, jag vet ytterst lite om hästar. Mina erfarenheter sträcker sig till den gången när jag sju år gammal hade tjatat till mig att få börja rida, och första gången i stallet, så pruttar en häst mig rätt i ansiktet...och efter det ville jag inte rida mer.

Hoppas Fru Silversvart repar sig riktigt snart, hon månne vara en lycklig havremoppe som har en så fin och ansvarstagande ägarinna som du, Myra! Hålet i plånkan känns säkerligen sur som citron, men samvetet och hjärtat misstänker jag är rena som det vitaste av snö. Och vad kan kännas bättre? Hål i plånkan går ju liksom att sy igen, det är värre med samvetet och hjärtegropen.

Märks det att jag tröttbabblar? Mhm, jag misstänkte nästan det. Då skulle du se ett visst inlägg i min hörna...det, min vän, är trötteritankar running wild amok!

Puss och kram til Myrlandet från Asfaltslandet!

2006-07-03 @ 23:09:33
URL: http://blogg.expressen.se/albyhills/
Postat av: Moniqa Lightyliving

Men oj...va otäckt. Hoppas det gick bra nu med raringens ben! Inte kul när sånt händer ju.
*kraaam* Önskar dig en fin dag

2006-07-04 @ 06:42:53
Postat av: Jools

Ajajajaj! Stackars Fru Silversvart :( och i denna värme då bakterierna frodas. Hoppas det fixar sig! Massor med kramar till dig och Fru Silversvart.

2006-07-04 @ 13:48:13
Postat av: Ullio

Åh, stackars skruttan då! Vad orsakade såret? Jag hade en foderhäst som fick avlivas förra våren för att han fick benet avsparkat i hagen, mindre kul! Nu är det snart PRECIS ett år sen jag red. Fy vad man saknar det när man inte har möjlighet till det!

Hoppas hon blir bra och det inte blir några men!

2006-07-04 @ 14:50:55
URL: http://ullio.blogspot.com
Postat av: Myra

SV: FILOSOFEN: Tack! Vad du är snäll! Har mer eller mindre krypit på alla fyra i hagen. Hittar ingenting... Jag har allt jag behöver, har ju jobbat som djursjukvårdare. ;) Tom veterinären blev impad av min lilla låda. *s*
NIKA: Inte roligt alls, men det löser sig. Här får man stängsla själv. Folk jobbar visst om dagarna... ;)
FRK K: Nä, sår och värme är ingen bra kombination... :( Ha det nu kanon på din lilla tripp! :)
LISA: Stressa! Jag!? Va? Inte då... *s* Men jag ska nog hinna, serru. Kraaam.
GLITTER: C var det ju... *s* Fång har med för mycket mat att göra. Det gör också att hovbenen roterar sig, och är mycket plågsamt. *Myra sitter med glitter i håret och massa saltlakrits i magen = nöjd och glad*
ASFALTIS: Jodå, hästar är flockdjur, så hon har sällskap. Just nu bara Herr Fux, och han gör inget. Såret såg inte heller ut som ett 'hästsår' utan skär/skrap-sår. Har läst ditt inlägg, och lipat... Kommenterar sen när jag hinner. :) Och du, du har ju ett starkt minne från hästtiden. *asg*
MONIQA: Verkar vara hyffsat bra med benet. Just nu är det bandagerat, och jag ska byta på fredag.
JOOLS: Vill INTE ha några bakterier! INTE!! Vill att det ska läka snabbt och smidigt. Tror du det gör det?
ULLIO: Har inte hittat vad hon skadat sig på. Hittat INGENTING!? Nu hoppas jag bara på att det ska läka fint, utan att det kommer bli fula ärr... Har fått avliva två hästar just pga brutna ben, så jag får lite lätt panik, när det kommer till sår på benen. Fruktansvärt. Har du inte chans till ny foderhäst? Det gåår ju inte att klara sig utan! ;)

2006-07-05 @ 09:21:48

Kommentera inlägget här:


Du som inte tänker skriva något som har med mig, min blogg eller detta inlägg att göra kan tänka om en gång. Eller kanske två.
Kommentarer enbart för att få läsare till sin egna blogg går inte hem alls, vare sig det gäller omröstningar, tävlingar, ointressanta tips eller annat tråk.
Bespara mig detta, är du snäll. Jag blir bara obstinat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback