Wales, detta Wales.

Det walesiska språket är ju ett kapitel för sig.
När vi flyttade hit, hade jag fått för mig att börja på college i Cardiff, och läsa både engelska och walesiska. Engelskan för att smörja upp min ack så rostiga skolengelska, och walesiska mest för skojs skull.
Det slutade dock med att jag inte läste nåt.

På intagningsprovet till engelskakursen hade jag 84% och läraren undrade vad sjutton jag gjorde där. Jag kunde inte annat än att hålla med.
Walesiskan ångrade jag mig blixtsnabbt på, då jag insåg vilket
jäkla språk det är! Jag är vare sig klipsk eller tålmodig nog för att få nån ordning på varken meningsuppbyggnader eller korrekta uttal.
Kolla bara in alfabetet:

a, b, c, ch, d, dd, e, f, ff, g, ng, h, i, (j), l, ll, m, n, o, p, ph, r, rh, s, t, th, u, w, y
 
Och tro för allt i världen inte att de uttalas på det viset som man skulle kunna tycka.
Eller önska. För enkelhetens skull.

Men jag misströstar inte. Känner det inte ens som något smäre nederlag.
Jag har hört så många dråpliga historier om missförstånd och annat med walesiskan inblandad i, så jag vet varken ut eller in. Fasligt roligt är det iaf. Nu senast hände det här vilket har varit bra mycket mer uppmärksammat än alla andra underbara blunders.

Sagt och Tyckt
Postat av: Malde

Bara så j-a underbart! Skrattar gott åt denna blunder! :-D

Postat av: Plogflickan

Kan tänka mig... Svårt nog med svenskaler

Jag har ju en hundras från Welsh!!

Welsh corgi cardigan, så jag har läst en del om det, verkar vara väldigt vackert där!

2008-11-10 @ 06:40:09
URL: http://plogflickan.blogg.se/
Postat av: Myra

Malde: Helt otroligt. Som vi har skrattat!



Plogflickan: Ja just ja, det har du ju! Jo, här är vansinnigt vackert. Väl värt ett besök!! :)

2008-11-10 @ 10:43:50
URL: http://myrasmysterier.blogg.se/
Postat av: PiaLia

Shit pommes asså! Men dina småmyror då!? Är de piskade att lära sig både engelska o Walesiska i skolan!? Iofs har ju kids mycket lättare för sånt, men ändå!

2008-11-10 @ 16:09:10

Kommentera inlägget här:


Du som inte tänker skriva något som har med mig, min blogg eller detta inlägg att göra kan tänka om en gång. Eller kanske två.
Kommentarer enbart för att få läsare till sin egna blogg går inte hem alls, vare sig det gäller omröstningar, tävlingar, ointressanta tips eller annat tråk.
Bespara mig detta, är du snäll. Jag blir bara obstinat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback