Det är kallt att va' glömsk

Hon som bodde här före oss. Hon var inte den mest stabila. Ur ekonomisk synpunkt. Det gick så långt att gasbolaget tröttnade på obetalda räkningar och satte in en top up-mojäng på värmepannan.
Det funkar så att man får ett kort som man får ladda upp med pengar, sedan trycka kortet i mojängen på pannan, och på så vis ha tillgång till gas för det summan man har laddat kortet för.
Jag slet mitt hår, då vi först flyttade hit (det hade säker Maken också gjort, om han hade något) och tyckte det var fruktansvärt krångligt. Vi ringde gasbolaget och hörde oss för. De kunde visst komma ut och 'byta tillbaka' så det fungerade som vanligt med räkningar i efterhand, men det hade kostat oss en smärre förmögenhet och vi backade.
Nu har vi vant oss vid kortet och jag tycker faktiskt det är helt ok. Man har full koll på jur mycket gas man gör åt, och jag både Maken och jag är mer noga med att tänka oss för, då det kommer till värme och varmvatten. Jag är helt säker på att vi tjänar på det i längden.

Men.

Jodå.
Såklart det ska vara ett men.
Det hör till.

Även om vi börjar få ganska bra koll på hur länge gasen räcker, så är det väl självklart så att vi stup i kvarten glömmer bort det. Och jag lovar er. Ett stenhus vid den blåsiga kusten blir snabbt kall. Iskallt!

Inatt var det iskallt. Milt uttryckt.
När jag kom hem vid tvåsnåret och avlöste mina underbara barnvakter så var det fortfarande ganska varmt, även om elementen sedan ett bra tag hade slutat värma. Men vid tre, då jag skulle krypa isäng så höll jag fasen på att dö. Letade fram min ljusblå flanellpyjamas och, håll i er, strumpor! innan jag tog ett djupt andetag och stålsatte mig för de kalla lakanen.
Textade Maken, som var kvar på partyt, att komma till undsättning. Det finns en fem punds emergency som man kan slå igång om pengarna tar slut, och denna funktion är jag evigt tacksam för. Men detta gör man i studion. Och nyckeln hade såklart Maken i fickan. Himlans fiffigt.

Nu är det iaf hyfsat varmt igen men jag undrar så.
Varför, varför, varför kyls det ner på nolltid, för att sedan ta ett halvt dygn att få varmt igen. Det är inte rättvist. Jag hade så gärna haft det tvärtom istället...

Fick f'resten ett mess från födelsedagsbarnet nyss:
I am fucin so ill my head's thumpin an I keep tryin 2 throw my guts up
Just thought 2 share my sufferin x

Och jag svarade pedagogiskt:
Strange. I'm feeling good.
Must ave smthng 2 do wiv age...

Sagt och Tyckt
Postat av: Märtagreta

För det första, ett sms-svar som skulle kunnat komma från mig också, vi är ena riktiga charmtroll vi ;-)



Bor också i stenhus, jag vet exakt vad du pratar om. Ibland är man ju lite lat... bara ibland, host och tänder inte upp, "det klarar sig nog till i morgon". Sen ligger man där, stel av kyla och önskar man hade orkat ge sig ut i pannrummet. Vi har bara vedeldning, ingen eluppvärmning, så man får ligga i även om vattentankarna är stora.

Postat av: TomasR

Stenhus ska ju, i teorin, hålla värmen ute på somrarna och värmen kvar på vintern. Detta iochmed sin stora massa som ack så sakta ändrar temperatur.



Detta kräver dock sitt hus, det kräver ju att man byggt ett hus som vinden inte blåser rätt igenom. Något jag fått för mig att de vindpinade engelsmännen inte är så duktiga på.



Gaspanna för den del. Nu har jag ingen koll på hur dyrt det är med gas, framförallt inte på din ö, men komplettera, eller ersätt, den kanske med en bergvärmepump eller, i nödfall, en elpatron?



Fast el är väl troligen dyrare än gas? Men en bergvärmepump borde ni kanske kunna få ekonomi i. Om inte annars kan ni alltid säga till gasbolaget att om de inte tar bort spärren så...kanske de gör det billigare då :)



Bergvärme är även en investering i miljön. Men det kostar en hel del ska sägas att skaffa en.

2008-11-03 @ 09:16:12
Postat av: Tussen

Brr....

Sånt problem har inte vi som tur e.

Ännu mer tur e att vi har en braskamin - du vet, en sån där "öppen spis" men glas på.... anyho... den e bra att ta till om det är stömavbrott - då blir det både ljust och VARMT!

Kram, Tuss!

Postat av: TomasR

Fast ska sägas, det där med bergvärme kan vara en känslig punkt. Beror lite på hur elen som driver den produceras. Om man dock tar steget från en fossil värmekälla till bergvärme så kan det vara positivt för miljön.



Elpatron däremot, bara i nödfall.

2008-11-03 @ 12:07:34
Postat av: Kottemor

Ja orättvist är det.

Vårt lilla lilla trähus är också jättekallt.

Vi har ej satt på ngn värme ännu, snåla smålänningar som vi är och eldar.

Det är ju liksom så mkt mysigare och vårt hus är juh.. ja pyttigt så det funkar.

Än så länge.

Men det tar sååån tid att få varmt tycker jag, sedan när väl värmen är det så har fortfarande ej tossingarna tinat efter att ha tassat omkring där och väntat...



Kramar hjärtat!

2008-11-03 @ 12:14:55
URL: http://www.ilasprivatespace.blogspot.com
Postat av: Kim M

Det låter som ett bra system.

Skulle gärna ha nåt liknande på alla områden i livet.

En gräns liksom.

Puss.

2008-11-03 @ 13:14:49
URL: http://kimmilrell.se

Kommentera inlägget här:


Du som inte tänker skriva något som har med mig, min blogg eller detta inlägg att göra kan tänka om en gång. Eller kanske två.
Kommentarer enbart för att få läsare till sin egna blogg går inte hem alls, vare sig det gäller omröstningar, tävlingar, ointressanta tips eller annat tråk.
Bespara mig detta, är du snäll. Jag blir bara obstinat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback