Gästbloggar hos Myra III

Nu har turen kommit till den glittrigaste av alla: Glitter. :)


Hej Alla!

Då var det dags för mitt bidrag som gäst-bloggare hos Myra.

Jag är en av dom som klarade Myras utmaning och blev förärad med möjligheten att gäst-blogga hos Myra…… Vem kan motstå en sådan inbjudan? Inte jag!

Nu hade ju det här varit världens bästa chans att promota sin egna blogg… om man hade någon dvs… lång historia… jag har haft en blogg – men inte längre.

Saknar jag att blogga - undrar ni?
Svaret är JA – för tusan vilken abstinens jag kan ha ibland!
Då brukar jag stilla den värsta längtan efter att skriva med att besöka era bloggar, en liten stund – och det hjälper… för stunden.

Att blogga för mej var (och är) en ventil på vardagen. Att få skriva av sej, bra och dåliga saker - och få respons tillbaka via kommentarerna.
Det känns som om man fått nya vänner fast att vi inte ”känner varandra på riktigt”.

För att mer beskriva vad en blogg ger – vill jag dela med mig av en artikel där man intervjuat Hillevi Wahl. (kopia i kursiv stil)

PERFEKT FÖR FÖRÄLDRAR Bloggen är som gjord för stressade småbarnsföräldrar. Många frågor – men ont om tid att ta reda på svaren. ”Bloggen är perfekt läsning med sina korta stycken. Man har inte en chans att hinna med en hel roman den första tiden”, säger Hillevi Wahl.

Ensamma mamman blev lycklig bloggare
Hillevi Wahl bröt sin isolering - fick en storfamilj på nätet
Bryt isoleringen under barnledigheten.
Skaffa en storfamilj – på nätet.
– Bloggandet är som en himlastormande förälskelse, säger Hillevi Wahl, 41.
   En halvtimme varje morgon när nyfödde Elliot kämpade med bajsandet.
Det var då Hillevi slog sig ner framför datorn och började skriva korta anekdoter om den där märkliga tillvaron hon hamnat i.
Småbarnsvärlden.
– Jag hade tänkt att jag skulle bli en sådan där supermorsa som reste jorden runt med mina barn. Men det blev precis tvärtom. Jag vågade knappt lämna Kungsholmen de första sex månaderna, säger hon.
Men Hillevi hittade en väg ut ur ensamheten.

Bloggen blev livsviktig
Hon startade bloggen supermamman.se.
– Vi hade inga kompisar som hade barn. Så nätet och mina bloggvänner blev hela min bekantskapskrets. Mitt sociala liv.
För Hillevi Wahl, som tidigare berättat om sin egen trassliga uppväxt i romanen ”Kärleksbarnet”, blev den kontakten livsviktig.
Här kunde hon vara precis den hon var: en vilsen amatörmamma.
– För oss som inte haft en Lill-Babsfamilj att luta oss mot är det svårt att veta hur man ska vara som förälder. Vi har inte sett hur man umgås naturligt och okonstlat med barn. Allt vi vet är hur man inte ska vara.
Via bloggen fick hon tips och råd från coola tre- och fyrabarnsmammor som visste ”precis allt”.

Någon att dela tankar med
Plötsligt hade hon någon att dela tankar med – dygnet runt.
– Min dator och min blogg blev ett fönster ut mot yttervärlden. Mitt nätverk var den kloka, närvarande storfamilj som jag själv aldrig haft.
Hillevi har skrivit sina ofta humoristiska betraktelser på nätet sedan 2002. Och hon lär fortsätta.
– Det är som en himlastormande förälskelse. Jag har blivit beroende av det på något vis. Det är så skönt att öppna den där mamma-dörren och gå in och grotta ner sig i barnträsket en stund. Sedan kan man stänga dörren igen och gå ut och vara som folk, säger hon och skrattar högt.
Hon beskriver bloggen som en ovärderlig skatt att gå tillbaka till. Allt finns dokumenterat. Alla känslor, alla tankar.


”Får veta mycket hemskt”
Ett enormt källmaterial att gräva i för framtidens forskare.
Och för Hillevis egna barn, inte minst.
– Jag har inte någonting kvar efter min mamma. Jag vet hur det är att gå omkring och undra hur hon tänkte när jag var nyfödd. Hur såg hennes vardag ut? Vilka var hennes drömmar? Nu finns bloggen där.
Men, jo.
Precis som med alla andra förälskelser så finns det en något tristare baksida.
– Är du hypokondriker ska du absolut inte vara på nätet. Man får veta allt hemskt som kan drabba ditt barn. Ibland är det bra att stänga av datorn...

Artikeln är skriven av Björn Solfors.

Lite fakta:
Namn: Hillevi Wahl
Ålder: 41
Familj: Maken Gunnar samt sönerna Elliot, 3, och Movitz, 1.
Bor: Stockholm.
Yrke: Journalist, författare och bloggare.
Kuriosa: Har skrivit böckerna ”En fuskmammas betraktelser” och ”Från fuskmamma till supermamma”, som båda bygger på bloggen Supermamma.se. Boken ”Tjocka tanten rockar fett” bygger på bloggen Tjockatanten.se. Förra året utkom hon även med sin självbiografiska romandebut ”Kärleksbarnet”.
Favoritblogg: Tjuvlyssnat.se



Till sist, tack Myra för chansen att gäst-blogga hos dej! :)

Kram från Glitter-STHLM…… eller rättare sagt Fd G!

Sagt och Tyckt
Postat av: Fd G

Hej! :-)

Tänk så att lilla jag hamnade i den MyrskaBloggen!

Kram Fd G

2007-02-24 @ 15:36:30
Postat av: Liv

Hej Glitter!

Vad kul att du fick gästblogga hos Myra!
Och visst saknar vi din blogg i massor!!

Kram :o)

2007-02-27 @ 12:26:16
Postat av: Bloggerlina

Till Glitter!! Saknar saknar saknar SAAAAKNAAAAR dig så himla MYYYYYCKEEEET!!!

Jättefint skrivet as always!

Känner igen mig i Hillevi. Fast för min del blev det en inlåst värld när jag fick min panikångest med agorafobi så nätet, bloggandet har liksom blivit mitt "fönster utåt världen".

Återigen: MIIIIIIIISS UUUUUUUUU!!!!!!!

Kramisar B


Kommentera inlägget här:


Du som inte tänker skriva något som har med mig, min blogg eller detta inlägg att göra kan tänka om en gång. Eller kanske två.
Kommentarer enbart för att få läsare till sin egna blogg går inte hem alls, vare sig det gäller omröstningar, tävlingar, ointressanta tips eller annat tråk.
Bespara mig detta, är du snäll. Jag blir bara obstinat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback