Fantasilös variation

Alltså. 
Jag betalar inte 1.60 för skolmaten. Jag gör inte det. 
Speciellt inte då den till största delen består av olja och vinäger, typ. 
Chicken Nuggets, pizza, sausagesrolls, pajer, pommes och diverse andra flottiga saker. 
Till efterätt finns bakelser, jelly och liknande. 

Beslutet att skicka med 'lunchbox' satt inte så långt inne. Inte ens hos SmåMyrorna, som förra terminen provade på skolmaten... 

Då återstår bara ett problem. 
Hur många lunchlåde-variationer tror ni man kan få ur en Myra...? 
Macka med marmelad. Äpple. Yoghurt med vanilj. 
Macka med skinka. Päron. yoghurt med jorddgubb. 
Macka med Tom-och-Jerry-korv. Vindruvor. Yoghurt med aprikos. 

Ungefär där någonstans tar det stopp... 

Så nu strejkar jag. 
Fullkomligt. 
Tänker inte skriva ett endaste inlägg till. ( Klarar jag det...? )
Inte förräns jag fått MINST åtta kommentarer med schyssta ide'er till lunchlådan. ( Klarar ni det...? ;) )
Så DET så! 
*Hmmpff* 

So long
MatMor Myra

Sagt och Tyckt
Postat av: Bloggerlina

Pastasallad? Det är ju nyttigt. Och gott. Och så en frukt som efterrätt. Eller festa till det med lite pannkakor ibland. Men alltid en frukt efteråt. Låt mig se här...det här var svårt...omelett? med grönsaker till? Soppa? Och en nyttig macka till? Nu kommer jag inte på mer. Kramisar

Postat av: Myra

Pastasallad! Perfekt. Pannkakor går också. Men allt måste ätas kallt. Finns inte möjlighet att värma... :(

Tack, tack!

2006-10-03 @ 13:08:36
URL: http://myrasmysterier.blogg,se
Postat av: Linda T

kalla pannkakor? äggmackor?

kram kram

2006-10-03 @ 13:09:06
Postat av: Linda T

Hej förresten....! Hoppas ni har det bra...här har det regnat i två dagar, vilket visserligen lilleman ääääälskar. Tänk att det kan vara sååååå roligt att hoppa i varenda vattenpöl man ser. *Ler*

N är i Stockholm, åkte i onsdags och kommer hem igen på lördag. Men wow vad länge han är hemma, åker igen på söndag-eftermiddag. :-D

2006-10-03 @ 13:11:12
Postat av: Klarakajsa

*tänker* Mackor på längden och tvären är väl aldrig fel? Varm oboy på termos? Risfrutti, pastasallad som sagt, med grillad kyckling o bacon i.......
LImpamackor med prickig korv och varm choklad.... jag blir heltokig av nostalgi, så lite lakrits till dig då...haha klarakajsa

2006-10-03 @ 14:11:57
Postat av: Karin

Nä.......sorry.......har suttit en lång stund och tänkt men alla bra ideér är redan nerskrivna. Jag har samma problem när jag ska ha matsäck med mig.....blir oftast en bagett från Statoil och cola...ge inte ungarna det.....

2006-10-03 @ 14:42:51
URL: http://rachel99.blogg.se
Postat av: Anna-Lys

Grymt!!!

Vi bloggare bara måste få ihop åtta tips! :-D
Här kommer några lechitin-höjare för småhjärnor:

Tacoklet i pannkakssmet (med väl dolda sojabönor)
Jordnötssnitt med björnbärssylt
Kycklingsallad med jordnötter
Morotskaka med instoppade solrosfrö

:-D

2006-10-03 @ 14:44:02
URL: http://anna-lys.blogspot.com
Postat av: FANCY

Jag blir den 8:nde hehe...
Lunch med bakad potatis.
pitabröd med gårdagens rester eller veckans alla pyttsar.
Fruktsallad
Våffla med sylt eller lite lyxigt med kaviar.

//Fancy

2006-10-03 @ 15:24:24
URL: http://fancysweden.blogspot.com
Postat av: Anna-Lys

Ha ha ha ....

DET BLIR TILL ATT BLOGGA VIDARE :-D

2006-10-03 @ 15:33:42
URL: http://anna-lys.blogspot.com
Postat av: BagLady

...en dag när du inte har nåt annat att göra.....så kan du väl steka massor av goa runda köttbullar, dom är goda kalla oxå....är det trist att rulla, så gör små biffar. Jag är mäkta stolt över dig som vägrar skolmaten! Du är en värdig kompis till "den nakne kocken". ...håller med Bloggerlina..pastasallad är ju perfekt.
kramarna till er alla

2006-10-03 @ 17:00:05
Postat av: Jools

Men du,
Varför köper du inte en MATtermos?
Då kan du pilla ner tex varmkorv i den och skicka med nyttiga fiberkorvbröd...
Mumsiga och nyttiga mackor med olika fyllningar kanske oxå funkar?
Hoppas det löser sig.
Har följt Jamie Olivers (han är min idol i det fallet)kamp mot den usla skolmaten och ja, det var då på tiden att nån tog upp hur onyttig skolmaten är. Läste dock för nån vecka sen att det är några morsor som inte gillar att det nu serveras (inte på alla skolor) nyttig mat...de (morsorna) tar tydligen upp snabbmatsbeställningar på skolgården. Helt galet.
Nu har du mer än 8 kommentarer...keep on blogging ;)
Massor med kramisar från ett regnigt norrland *yihooo*

2006-10-03 @ 19:15:54
Postat av: Filosofen

Fruktsallad, men det var det redan någon som föreslagit va? Pastasalladen kan varieras med kyklingsallad. Smörgåsar med tonfiskröra, med kyckling, med kalkon, med kyckling och smält ost (godast varm men går helt klart att ätas kall oxå), BLT, soppa på termos (men det had någon annan redans krivit oxå va?), kokt ägg vid sidan av "huvudmålet" och naturligtvis frukt till efterrätt varje dag. gärna med lite sidesallad :) snacka om mästerkocken Myra! Nu har du inga som helst ursäkter för att inte blogga ;) (Märks det förresten att jag har jobbat i coffeeshop där vi bland annat gjorde/serverade smörgåsar?;) Kramkram

2006-10-03 @ 20:35:27
Postat av: Nika

min myra, min Myra....sitter i samma situation som du...hehe...har nu snott massor av bra tips på lunchlådor av alla goa bloggare.......
men du e snäll för du delar med dig
kram vännen

2006-10-03 @ 21:34:05
Postat av: batbut

Men vad händ emed den Nakne Kocken då? Som revolutionerade den engelska skolmaten... vart tog han vägen?

2006-10-03 @ 21:45:50
URL: http://batbutathome.blogspot.com
Postat av: Iriz

Mina barn älskar råa kalla krispiga grönsaker och rotfrukter. Kalla plättar är sååå gott, precis som kalla pannbiffar! Tunnbrödsrullar (troligen finns väl inte tunnbröd hos dig) men rulla buritos eller nånting annat med smaskig fyllning. Lycka till! Kommer säkert på fler förslag... då hör jag av mig. Kramiz I

2006-10-03 @ 23:00:18
URL: http://blogg.expressen.se/iriz/
Postat av: Myra

Tack, vad ni är gulliga! Fick ju masor med ide'er nu.
Vad nu masor är... Hm...
Och som Anna-Lys säger: Jag åker visst på att blogga vidare också. *s*

Välkomna ni nya! Så kul när ni ger er tillkänna. Me like.

Och Linda: Vilken semester du har!! Ända till lördag. ;)

2006-10-04 @ 00:51:51
URL: http://myrasmysterier.blogg.se
Postat av: PiaLiaLottapotta

Kännsinte som en negerbulle och en Cola Light är aktuellt va?? Hehe! Nej det är ju bara för bantare! En "Chokladboll" (MAn får ju inte klova att veta att de heter negerbullar!) och så tar man en Coca Cola LIGHT... föa alla vet ju om att då tar Lihtläsken ut kalorierna mot bakelsen! *ler* JAg har f.ö. jobbat en del på dagis.. och Pannkakor med leverpastej ..(iakhh) var det ungar som hade till utflykt.... men nåt som e SUPER... Pizzabullar... Typ kanelbullsvarianten... Full med diverse gott och rulla ihop... sär och in i ugnen! Voila - Pizza-bulle!

2006-10-04 @ 10:43:05
URL: http://pialialottapotta.blogg.se
Postat av: PiaLiaLottapotta

Tror för övrigt nån slängt om tangenterna på mitt t-bord här! Hoppas du färstod något av förra kommentaren! Kram

2006-10-04 @ 10:44:45
URL: http://pialialottapotta.blogg.se
Postat av: Glitter-STHLM

Hej! Men raring..... sicket elände! Här i Svedala kommer liksom maten på köpet + mellis å sånt..... så jag har inga matlåde trixs om mornarna..... :-) Men vad sägs om vraps med div fyllning eller pitabröd med div fyllning? KRAMAR i massor från Stockholm!

2006-10-04 @ 10:46:08
Postat av: Emma (emmas designblogg)

Bananplättar! De är jättegoda, och lätta att göra, och innehåller inget tillsatt socker. Det är bara mosad banan, ägg och mjöl. Proportionerna är 1 banan, 1 ägg och 1/2 dl mjöl. Blanda och stek i lite smör. De är lika goda varma som kalla. Som omväxling till äpplena och päronen till efterrätt tänkte jag.

Och så kan man byta pastasalladen mot couscous-sallad då och då.

2006-10-04 @ 20:11:28
URL: http://emmas.blogg.se
Postat av: Myra

PiaLia: *asg* genom div uteslutningsmetoder så har jag förstått ditt inlägg. Hjälpligt. *s*
Glitter: Jaa... Du ser hur jag har det. *s*
Emma: Lät skumt... Måste prova. Och du. Welcome!

2006-10-04 @ 21:35:12
URL: http://myrasmysterier.blogg.se

Kommentera inlägget här:


Du som inte tänker skriva något som har med mig, min blogg eller detta inlägg att göra kan tänka om en gång. Eller kanske två.
Kommentarer enbart för att få läsare till sin egna blogg går inte hem alls, vare sig det gäller omröstningar, tävlingar, ointressanta tips eller annat tråk.
Bespara mig detta, är du snäll. Jag blir bara obstinat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback