Så mycket bra ide'er.

Men jag får dem inte ur mig. :(

Något som jag tänkt mycket på de sista dagarna är
det här. 
Framför allt pga att jag härom dagen själv var ute för en liknande händelse. Dock med mycket lyckligare slut... 

Ämnet är hett.
Mina åsikter gör sig inte rättvisa i korta inlägg.
Det skulle gå åt på tok för många spaltmeter med text...
Så.
Jag kör latstilen, och kopierar helt enkelt min kommentar hos Vargakvinnan, som också skrivit om detta.

'Satt just och klurade på ett inlägg om detta.
Till saken hör att jag blev attackerad av en hund häromdagen. Var nere och galopperade på stranden, då det dök upp ett par med två hundar ( nej, jag tänker inte hälla vatten på någons kvarn, så jag säger inte av vilka raser! ;) ). Jag saktade av och skrittade förbi dem, ca femtio meter emellan oss.

Plötsligt, utan förvarning, rusar tiken mot oss. Jag gör halt och ska precis vända hästen mot hunden, då hon är framme. Hon hoppar upp och stöter till hästen i flanken, vilket självklart resulterar i att han hoppar till. Han sparkar dock inte.

Tiken vänder för att gå på igen, denna gång mer aggressivt, men jag hinner vända upp och möta henne. Tack och lov så vågar hon inte gå på så länge vi har ögonkontakt. Men vi cirkulerade ett tag, innan husse kom fram. (tro inte han snabbade på, han GICK fram)

'I'm so sorry', ursäktade han sig tafatt medan han försökte få tag på hunden.
Jag muttrade något ohörbart till svar och väntade tålmodigt tills han fått tag på hunden. Jag sa att jag skulle fortsätta att galoppera stranden bort, och att han skulle se till att hon inte jagade efter mig igen.
 
Hann väl galoppera max trettio meter, innan idioten släpper sin hund.
Men gissa, liksom!
Favorit i repris.

Är bara så tacksam över min underbara häst! Inte många hade klarat situationen så bra.

Och jag var inte riktigt lika trevlig mot husse den här gången...
Satans dubbelidiot!'

Sagt och Tyckt
Postat av: Liv

Tänk, jag skrev precis ett inlägg om att hundar bör vara kopplade. Själv är jag en hundrädd människa, som inte tycker om när stora hundar springer rakt mot en när man är ute och går med barnen.

Vilken tur att du hade en så underbar häst!

Jag tycker om hundar, men inte lösa...

Ha det gott! Kram...

2006-11-23 @ 13:59:56
Postat av: Myra

Jag förstår dig. Både din rädsla och att du tycker att hundarna ska vara kopplade.
Jag är INTE hundrädd, men kan ibland känna osäkerhet inför möten med andras hundar.
Tyvärr är det alldeles för många rötägg som skaffar sig hund. Och som med allt, så är det den klicken som syns, hörs och märks mest.

Om EN person tar sönder gungställningen, så kan INGEN gunga...

Och samtidigt så klappar hjärtat för att hundar ska kunna springa lösa.
Hundar är löjligt anpassningsbara. Om man bara vet hur man ska göra.
Det GÅR att lära en hund att inte springa efter/fram till andra, vare sig det gäller människor, hundar, katter, hästar eller rådjur.
Det GÅR att lära en hund att hålla sig nära husse/matte även utan koppel.
Det GÅR att uppfostra en hund 'hur mycket som helst'.

Värre är det att lära sk hundägare att sköta sig...

Postat av: Liv

Ja, visst går det att lära hundar!
Men problemet är att när jag möter en hund inte vet om det är en hund som lyder sin matte eller inte.
Jag gillar själv hundar och är uppväxt med hundar. Men när jag var liten, bara några år så hoppade en hund på mig så att jag ramlade baklänges. Jag tror att det är den upplevelsen som spökar...

Men som du säger, det är svårt att lära hundägare att sköta sig. Oftast faller många för den lilla söta hundvalpen, men dom har ingen aning om hur den ska skötas... Det är synd.

Själv hade jag en svart labrador som hette Tina som var helt underbar...

Kram!

2006-11-23 @ 15:24:51
Postat av: Bloggerlina

Hm...läskigt det där med hunden...jag gillar inte när hundar kommer farande mot en och ska upp i famnen och allt det där. Jag är inte hund-hatare eller något sånt, men man ska ha disciplin på sin hund. Och det är upp till ägaren att se till att den blir det. Läste Vargakvinnans inlägg. Hon skrev väldigt bra. Kramis

2006-11-23 @ 19:02:32
URL: http://spaceofluna.blogspot.com/
Postat av: Myra

Liv: Det är ju det. Man vet inte om hunden lyder eller inte...
Tänk om man visste. Tänk om husse/matte hade koll på sin hund.
Vad mycket enklare det hade varit. Tyvärr lär det nog aldrig hamna där...
Bloggerlina: Ja, kunde gått illa. Jag (och ffa Herr Fux!) hade tur i oturen. Och visst ska man ha pli på sin hund. En lydig och tillfreds hund, är en trevlig hund. Vargakvinnan skriver många braigheter. En klok kvinna. :)

2006-11-23 @ 19:11:20
URL: http://myrasmysterier.blogg.se
Postat av: Sabina

Men Jösses, hade det brunit i huvudet på husse eller???
Vilken j...la idiot rent utsagt..
Å då är jag djurvän, men ibland funderar man ju över hur människan fungerar som äger djuret...
Tur att det gick bra.

Sabina

2006-11-23 @ 19:53:42
URL: http://grewe.blogspot.com
Postat av: Myra

Sabina: Jo, man undrar ju. Stiltje, var det ju iaf.
Jag klandrar INTE hunden. Det var en stor, vacker tik, som jag mycket väl kunnat tänka mig att äga. Men husse...
Hade jag inte suttit på hästryggen, (och om jag inte varit så snäll som jag (faktiskt) är,) så hade han fått sig en pungspark så han satte kulorna i halsen! ;)
Och som sagt, det gick ju faktiskt bra. Eller slutade bra.

2006-11-23 @ 20:59:13
URL: http://myrasmysterier.blogg.se
Postat av: Kottemor

Jag hade nog blött ner byxorna mina där uppe på hästryggen...
Det trots att jag ej är rädd för hundar,men respekt har jag,det finns ju så många ouppfostrade...
Förstår ej den där jäkla gubben som ej hade vett att ha koll på sin hund!!!
Jag hade blivit vansinnig!

Stackars den hästen på länken:(

Båda mina föräldrar har ju lett hundkurser så tipsen ang vår lille Fralla är ju många och goda;)
Dock går ej öronen styra,vet ej vad jag skall ta mig till med dem...
De stod ju upp för 2 dagar sedan och hänga tuggummi i som man gör på hundar som skall ha sina hängarna skulle ju ej ge rätt effekt...
Spjälka med glasspinnar?!;)

Kramar!

2006-11-23 @ 21:58:32
URL: http://www.ilasprivatespace.blogspot.com/
Postat av: pialialottapotta

Halleda vilket pucko!
Husseskulle nog gått på en o annan kurs med sin jycke!
Stackarshundarsom råkar utför såna!

2006-11-23 @ 23:27:58
URL: http://pialialottapotta.blogg.se
Postat av: Christina

Å jag blir så ledsen av allt det där. Tycker allra oftast att man skyller allt på hunden men är det något man ska förbjuda är det korkade hundägare.
På en middag träffade jag en tjej vars 4-åriga son blivit svårt biten i kinden av en labrador. Hon var inte alls hundvan själv och berättade vad som hade hänt:
Den som just då passade denna labrador hade sagt till hunden att lägga sig på golvet i köket, därpå hade hunden fått ett märgben ... DÅ sa denna okunniga (idiot) kvinna: Så, NU kan lilla 4-åringen gå fram och hälsa när hunden ligger stilla så fint.
Fantastiskt ... och då menar jag att det INTE är hundens fel. Inte alls. Usch jag blir så ledsen när jag läser om det där. Och ledsen när jag skriver om det. Så nu slutar jag ;)

2006-11-24 @ 10:00:30
URL: http://solusfemina.squarespace.com
Postat av: ullio

Vilka idioter det finns! Synd att en del av dem skaffar djur. =(

2006-11-24 @ 15:22:02
URL: http://blogg.aftonbladet.se/3394
Postat av: Synthloppan

Tur att du har en så duktig häst men även tur att du vet hur du ska göra. Någon annan hade kanske inte alls gjort som du.

Angående den andra artiklen så spelar det ingen roll om hästen sparkarde först. Hunden ska inte va inom sparkavstånd. Hästar är faktisk flyktdjur och den kanske inte hade sett hunden innan den helt plötsligt var i hasorna....

Nep, det finns många som _inte_ ska ha hund!

2006-11-24 @ 21:58:17
URL: http://synthloppan.blogg.se
Postat av: Nilla

Ja ..vissa ska inte ha hund och idet läge ska hästen vända och sparka till hunden för det är det naturliga försvaret hos hästen...

2008-03-14 @ 20:06:07
URL: http://fnilla.blogg.se

Kommentera inlägget här:


Du som inte tänker skriva något som har med mig, min blogg eller detta inlägg att göra kan tänka om en gång. Eller kanske två.
Kommentarer enbart för att få läsare till sin egna blogg går inte hem alls, vare sig det gäller omröstningar, tävlingar, ointressanta tips eller annat tråk.
Bespara mig detta, är du snäll. Jag blir bara obstinat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback