Gissningslek

Det var värsta diskussionen på radio i morse. Om huruvida pumpan är en frukt eller inte. 
När jag kom hem efter att kollat till hästarna så slog jag mig ner i soffan, med en stor kopp te och laptopen iknät. Jag var såklart nyfiken och ville veta. 
Om nu nyfikenheten hade nöjt sig med första svaren utan att spinna vidare på det, så hade allt varit frid och fröjd. Nu är det dock mig vi pratar om, och jag ville såklart veta mer. Och så satt jag genast fast i cyberns underbara värld. Länk efter länk, efter länk. 
Nu känns det som jag inte vet nånting. Eller åtminstone bra mycket mindre än i morse. För varje uträtat frågetecken bildades två nya... 

Ha ni koll? 

Grönsak, frukt, bär eller vaddå? 

Äpple 
Vattenmelon 
Tomat
Smultron 
Rönnbär 
Pumpa 
Nektarin 
Körsbär 
Kiwi 
Jordgubbe 
Hallon 
Cashewnöt 

Jag publicerar mina väl genomtänkta svar senare under dagen... 


Sagt och Tyckt
Postat av: Kottemor

Äpple - frukt

Vattenmelon - frukt

Tomat - grönsak

Smultron - bär

Rönnbär - rackarns svår... frö? bär, det heter ju bär.

Pumpa - grönsak! (kommer bergis ha fel, tänker inte googla, ingen sport)

Nektarin - frukt

Körsbär - bär, heter ju också bär, alltså måste rönnbär vara ett bär också.

Kiwi - frukt, ligger på den avd på ica

Jordgubbe - bär

Hallon - bär

Cashewnöt - nöt, kom inte o säg att det är ngt annat som kuggfråga nu...



Puss puss!!

Och glad att du mår bättre hjärtat:)

Postat av: Iah

Äpplet är ju en stenfrukt i alla fall

Sen har jag faktiskt ingen aning, men jag vet att bönor tillhör baljväxter. Ehh, du hade ju inte med bönor...

Äh, jag väntar på dina svar istället! =D

2008-12-10 @ 14:22:37
URL: http://mangoolife.blogg.se/
Postat av: TomasR

Ingen aning utom att jag har för mig att smultron (och jordgubbar) är skenfrukter, dvs ingen frukt egentligen utan bara frön på en uppsvälld del av plantan.

och cashewnöt är ingen nöt utan fröet från en frukt



Asch, jag får väl gissa på resten

...nä, jag kommer bara fuska med google

2008-12-10 @ 14:27:34
Postat av: nika

Helt kul att du tar upp denna fråga just idag. Igår kväll satt trean och åt en avocado och ställde just frågan om den är en frukt eller grönsak. nu ska jag ta mig sjutton kolla upp det.

kram

2008-12-10 @ 16:22:54
URL: http://simonslane.blogspot.com
Postat av: nika

nu ska jag spela duktig ...........



orvegetable" rel="nofollow">http://vegetablegardens.suite101.com/article.cfm/fruitorvegetable



........By these definitions, a pumpkin is a fruit, botanically speaking. So are squash and zucchini.



Modern society commonly refers to all these fruits as vegetables:

Pumpkin

Squash

Tomato

Cucumbers

Green beans

Capsicum peppers

Bell peppers



CAPSICUM PEPPERS finns i mina homeopatiska näsdroppar och jag kan tala om att det svider som fan när man stänker upp dem i näsan.



springer iväg som bara tusan innan skon Myra kastat efter Nika träffar i skallen

2008-12-10 @ 16:29:14
URL: http://simonslane.blogspot.com
Postat av: Malde

Nu tänker jag tala om hur det är ;-)



Äpple - frukt

Vattenmelon - frukten på en gurkväxt

Tomat - bär

Smultron skenfrukt

Rönnbär - små äppelfrukter

Pumpa - frukt inom familjen gurkväxter

Nektarin - stenfrukt

Körsbär - stenfrukt

Kiwi - frukt

Jordgubbe - skenfrukt

Hallon - stenfrukter

Cashewnöt - frö



Hur många rätt har jag? ;-)



Hoppas att du mår bättre nu!

2008-12-11 @ 00:22:22
URL: http://maldes.blogg.se/
Postat av: Kottemor

Stenfrukt o skenfrukt?!

Åååh nu måste jag ju också googla,

vet ju inte ens vad det är:(

2008-12-11 @ 09:41:27
URL: http://ilasprivatespace.blogspot.com/
Postat av: TomasR

och egentligen finns det väl inga bär? Det är bara en populär, och praktisk, benämning på små frukter.



Grönsaker, det är väl enbart de vegetabiliska delar som inte har något med spridning av växten att göra egentligen, ingen färdig fruktkropp. Då tänker jag på sådant som purjolök, broccoli, blomkål, sparris, vit/röd/.../.../-kål med flera. Det vill säga växtdelar enbart (ovan jord).

Men samtidigt, grönsaker är väl en konsument-benämning, inte något namn biologer använder kan jag tänka mig.

Och under jord blir det rotfrukter, potatis, morot, kålrot osv. Inte heller de några fröer utan ett sätt att lagra energi under mörka året så att de kan blomma nästa år.





Malde, har en känsla av att du är väldigt rätt ute. fast rönnbär, små äppelfrukter? och vad är en äppelfrukt?

2008-12-11 @ 10:02:57
Postat av: Malde

TomasR: Jag är hyfsat duktig på växter och sånt. Inte utbildad, bara intresserad. Mitt recept mot huvudvärk är att pyssla i trädgården eller med krukväxterna, då är värken borta på mindre än en timme. "Men det vet väl alla att rönnbär och äpplen är släkt???" Ähum, menar inte så allvarligt ;-)



Du är inte helt fel ute heller, TomasR :-)

2008-12-12 @ 21:24:05
URL: http://maldes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:


Du som inte tänker skriva något som har med mig, min blogg eller detta inlägg att göra kan tänka om en gång. Eller kanske två.
Kommentarer enbart för att få läsare till sin egna blogg går inte hem alls, vare sig det gäller omröstningar, tävlingar, ointressanta tips eller annat tråk.
Bespara mig detta, är du snäll. Jag blir bara obstinat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback