Nya hästar - nya färger

L var på höstens Horse Sale igår. Och ingen blir väl direkt förvånad över att hon kom hem med två nya ponnier. Ett litet stoföl och ett yttepytte litet hingstföl. SmåMyrorna och jag släpade såklart med oss Maken och var på plats det första som hände i morse för att spana in nykomlingarna. 

Stofölet ser vid första anblick ut som 'en helt vanligt fuxfärgad ponny' men det är såklart intressantare än så. Hon är tigrerad, vilket hon fått från appaloosan som ligger bak i stammen. Än så är hon snowflake, alltså med ljusa fläckar, men med tanke på åldern och det kommande päls- och ev färgbyte så vet vi inte riktigt hur det kommer att sluta. Och appaloosor kan ju ha fler än en typ av tigrering åt gången... 
Det ska bli spännande att följa henne, och jag ska försöka komma ihåg att ta regelbundna bilder på henne så jag kan visa. 
Kika på sista bilden så ser ni att hon även har en vit sclera, som ju är så karakteristiskt för dessa appaloosor. 

Så lilla hingspojken dårå. Söt så man behöver gå till tandläkaren. Och här, hör och häpna, råder inga tvivel om färgen. Han är klockrent leopardtecknad

Och hur liten som helst. När MellanMyra sitter på huk, så är hon fortfarande flera cm mer över havet än vad liten ponny är. Han mäter hela 29 inch, vilket är precis över 70 cm. Det skiljer mindre än en dm på honom och Prinsessan.... 

Rasen är jag dock inte hundra på än... Har inte sett papprena och det finns en hel uppsjö med dessa små mini hästar. Och de ligger inte helt på mitt bord när det kommer till kunnande där. 
Jag skulle vilja säga att han är en sk British Spotted Pony, då det stämmer överrens med både storlek och färg, men L bubblade om Miniatyr
Och vill man blanda in fler alternativ så finns ju både bl a Shetlandsponny och Falabella att dra till med. 
Eller varför inte en korsning. På både en och tre och fyra. 
Men det kan mycket väl vara så att vi menar samma ras iaf, för britterna är helt hopplösa då det kommer till att kalla raserna för åttioelva olika namn var. Jag blir om möjligt mer yr i luvan än annars... 



Sagt och Tyckt
Postat av: Malde

:-) :-) :-)



Sååå sööta!



<3 <3 <3



VILL HA!



VILL KLAPPA!



N

Postat av: Jessie

jag vill oxå ha... :)

2008-11-29 @ 03:02:37
URL: http://jessies.wordpress.com
Postat av: Stef

Åh nej vad liten han är!!! Hur stor kommer han att bli??....Väldigt väldigt söta!



Kram

2008-11-29 @ 09:00:43
URL: http://www.groovinatmiami.blogspot.com
Postat av: Samuel

Oavsett ras så var det väldigt fina hästar!



...synd att man inte kan ha hästar i lägenhet...

2008-11-29 @ 10:20:52
URL: http://detmorkahotet.blogspot.com/
Postat av: Blue

Jag siktar på en british spotted jag. nickar

Gillar den där färgen iaf.



Ska bli kul o se bilder på dem när de är lite torrare än på de här bilderna.... för nu ser de ju väldigt raggiga ut o kommer inte riktigt till sin rätt...

2008-11-29 @ 11:07:31
URL: http://himmelellerhelvete.blogg.se/
Postat av: Myra

Malde: Jag känner mig som en jobbig gammal tant som bara vill nypas i kinderna så fort jag ser honom. :D



Jessie: Visst vill man!



Stef: en liten skit. Vet inte exakt hur stor han kommer bli. Men växa kommer han göra för han behöver komma ifatt sin bakdel. Han är rejält överväxt just nu. Hihi. Förhoppningsvis håller han sig under 80 cm, som är man vill, då det kommer till dessa små monster.



Samuel: Visst är det så man vill ta hem honom! Det var det första jag sa. Att han kan bo i hallen nere. :)



Blue: Ja, de ser för jäkliga ut nu. Det kommer absolut fler bilder på dessa två. Jag kommer omöjligt kunna hålla mig ifrån dem. :)



2008-11-29 @ 14:13:30
URL: http://myrasmysterier.blogg.se/

Kommentera inlägget här:


Du som inte tänker skriva något som har med mig, min blogg eller detta inlägg att göra kan tänka om en gång. Eller kanske två.
Kommentarer enbart för att få läsare till sin egna blogg går inte hem alls, vare sig det gäller omröstningar, tävlingar, ointressanta tips eller annat tråk.
Bespara mig detta, är du snäll. Jag blir bara obstinat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback