Veckopeng och ansvar

Jag ser fram emot veckan som kommer. Det är dags för Mid Term, och jag får rå om mina små troll på heltid i hela tio dagar. De var lediga i fredags också, och börjar inte förrän nästa måndag. 

SmåMyrorna är inne i en helt underbar period. De vill inget hellre än att hjälpa till och hålla igång. De plockar undan efter sig utan att man behöver påpeka det. De dukar innan maten. De ställer skorna i skohyllan istället för att sparka av sig dem mitt på hallgolvet. De gör små överraskningar i form av att städa sina rum, plocka iordning i vardagsrummet eller städa kaninburen. De rider så ofta de kan och tar hand om hästarna på bästa sätt. Borstar, fodrar, mockar. Och bara pysslar och myser. Jag har knappt matat varken hund, kanin eller häst senaste tiden. Allt vill de göra. Allt delar de upp lika emellan sig. 

Och jag undrar. 
Har allt mitt bedjande, bönande, suckande, påpekande, mina raseriutbrott, mina hot, mina mutor och min stundom påtagliga uppgivenhet till slut gett resultat? Vågar jag tro på det här nu? Eller är de ute efter något? 
Kommer de sluta hjälpa till då de märker att de inte kommer slippa undan läxläsningen eller bli miljonärer på köpet? 
Ska jag använda veckopengen som muta för att de ska fortsätta hjälpa till? Eller hot om indragen sådan om de latar till sig igen? Eller som nu, hålla veckopengen utanför helt och hållet? 

Tiden får väl visa. Til then, I'm walkin' on egg shells... 

Hur har ni det förresten? Med barn, veckopeng och ansvarsområden? 
En aldrig sinande diskutionskälla, liksom... 


Sagt och Tyckt
Postat av: Synthloppan

Vi har precis börjat med veckopeng, är inne på andra veckan. Innan vi började så satt vi och diskuterade några saker som man ska göra för att få pengen. Alltid hänga upp sin jacka, plocka undan på sitt rum minst 2ggr i veckan så jag kan dammsuga och vara snäll mot sin mamma (dvs inte skrika dumma mamma mm). Det är ju igentligen sånt som gäller alltid, men jag har inte behövt säga till om jackorna en enda gång på 2 veckor =) Sen fick loppan ingen peng förra veckan eftersom hon inte kunde sköta sig när jag hämtade henne hos en kompis förra helgen...

Postat av: TomasR

De kanske insett att de är inne i den del av året som räknas samman när de ska få julklappar (av tomten).

2008-10-25 @ 17:09:39
Postat av: Miss K

Jag har slutat att få veckopeng ;)

2008-10-25 @ 17:54:48
URL: http://meramig.blogspot.com
Postat av: Susan

Du är en av dom nominerade till veckans blogg hos mig. Du har blivit nominerad av MissyElliot=)



På Onsdag får du veta om det är just din blogg som vann Veckans blogg.

2008-10-25 @ 18:08:44
URL: http://eliottsmamma.blogg.se/
Postat av: MissyElliot

Wow, då är det bara att hålla tummarna att det där håller i sig....

;-)

2008-10-26 @ 00:48:49
URL: http://missyelliot.blogg.se/
Postat av: Stef

Hmm...jag tror dom vill nåt....haha....nej vem vet...men roligt att höra att dom är så duktiga!

Vi hade sysslor som skulle utföras för att man skulle få veckopeng. Mamma brukade dra av en viss summa på veckopengen för varje syssla som man inte skött....bra system tycker jag.



Ha det gott!

2008-10-26 @ 08:20:12
URL: http://www.groovinatmiami.blogspot.com
Postat av: TomasR

http://www.alltombarn.se/familjeekonomi/prata-om-pengar-1.17556

2008-10-27 @ 09:05:31

Kommentera inlägget här:


Du som inte tänker skriva något som har med mig, min blogg eller detta inlägg att göra kan tänka om en gång. Eller kanske två.
Kommentarer enbart för att få läsare till sin egna blogg går inte hem alls, vare sig det gäller omröstningar, tävlingar, ointressanta tips eller annat tråk.
Bespara mig detta, är du snäll. Jag blir bara obstinat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback