Motarbetad

Jag känner mig motarbetad.
Motarbetad till tusen.
Jag tappar dessutom kollen.
Och det driver mig till vansinne.

Jag är en sann vän av
fredagsmys och lördagsgodis. Även nu i vuxen (!?) ålder så ser jag fram emot att landa i soffan på fredagskvällen. Sen middag följt av godis, chips, grönsaker och dip, och familjespel eller en bra rulle på tv:n.
Och gärna en repris på lördagen. Det är helg för mig.

Men det är inte lätt att hålla på godiset till enbart helgerna, i ett land som har noll sunt tänkande. LillMyra har inte varit hos en enda kompis, någonsin här, utan att ha  ätit både chips och godis. Gärna dessa långa genomskinliga 'sugrör' med pulvriserat socker i regnbågens alla färger. Hon kommer hem som en speedad duracellkanin och klättrar på väggarna i uppåt en timme efteråt. Sockerchockad så det står diabetes i pannan på henne, och trots att jag sagt till så fortsätter de att ge henne. De kan nämnligen inte neka sitt egna barn. Vill flickan ha godis så får hon godis, det blir ett himlans liv annars... De kan inte ens gå närmsta vägen hem efter skolan, för då passerar de en kiosk, och måste köpa godis till henne.
Jag ska ta ett djupt andetag och ställa ultimatum nästa gång. LillMyra eller godis, och inget fusk!

MellanMyra har faktiskt en kompis som hon inte får godis hos jämt och ständigt. Lite imponerad där. Men maten. Jag säger bara maten. Hjälp. (Fast värre än hos andra är det ju inte....)
-Vad har du ätit hos K idag?
-Pasta Hoops, smiliefaces, dinosaurs and crisps. svarar hon lyckligt. Varje gång. Varje.

Pasta Hoops är små runda pastaringar på burk, i nån vidrig tomatsåsliknande sörja. Smiliefaces är liknande pommes, men formade som runda smiliesar. Dinosaurs finns både som kykling och fisk, alltså typ chicken nuggets eller fiskpinnar, men formade som dinosarier och jag vågar inte tänka på vad det är för avfall de är gjorda av. Ja, och så chips också, såklart.

I skolan består majoriteten av de medhavda lunchlådorna av
* vitt bröd med Nutella eller jordnötsmör
* chipspåsar
* chokladkakor
* saft

I skolan får man dessutom godis nästan varje dag som någon i klassen fyller år. Eller varje gång någon har varit på semester. Eller varje gång någon har varit sjuk. Eller varje gång någon i paralellklassen har fyllt år. Eller varje gång, eller varje gång...

MellanMyra har en klasskamrat som vid sex års ålder höll på att tappa alla sina tänder. För att de höll på att ruttna i munnen på honom. Samma gällde han bror. Lillebror. Tre år gammal.
Och de är inga unika fall...

Sagt och Tyckt
Postat av: Malde

Vilken tur att jag inte bor där, jag hade fått det jobbigt! Jag hade försökt ändra om alla andra, åtminstone de första åren så jag gissar att jag hade blivit rätt sliten ;-)

Postat av: Nilla

Ja man blir chockad när man hör sånt dessutom när det är sant..följde teve programmet oliver twist när skulle införa bättre mat i de engelska skolorna..vilket motstånd...Just nu i min yngsta sons skola har de bedrivit ett hälsoprogram i ca 2 år och de får inte ens socker till filen men en mellanväg skulle vara bra...By the way träningen gick jättebra duktig nilla och duktig häst...

2008-02-16 @ 11:01:53
URL: http://fnilla.blogg.se
Postat av: Sarah

Jag förstår verkligen inte hur en del människor tänker. Det är bevisat så till den milda grad att viss mat är skadlig för hälsan och att man behöver vitaminer, mineraler, fibrer och diverse annat för att må bra.

Jag har ju själv inga barn, inte tänkt att skaffa än på ett tag heller, men jag skulle aldrig låta mina barn käka skräp dagarna ut och in. Okej med godis en eller två gånger i veckan och en pizza eller ett mål hamburgare då och då men absolut inte i tid och otid. Dom flesta barn jag varit barnvakt åt och de barn jag jobbar med i skolan tycker riktigt bra om både frukt, grönsaker och "nyttomat". Många gånger är det säkert bara föräldrarna som inte orkar laga riktig mat och inte kan stå emot sina egna sötbegär.

Galet när det finns så mycket god och nyttig mat att laga och tillgå.

2008-02-16 @ 19:10:03
URL: http://cancan.blogg.se
Postat av: Tintin

Vi har ett par engelska vänner som bor i Hemel Hempstead utanför London. De har 3 barn. Paret lagar väldigt god mat, med fina råvaror och har gärna vin till. Mitt problem när vi är där är att jag saknar kakor och godis :). Våra vänner är inte direkt smala och inte heller deras barn men jag tycker de äter bra (och rör sig antagligen för lite). Alla engelsmän har som väl är inte en helt fördärvad kosthållning.

2008-02-16 @ 19:10:45
Postat av: Kottemor

Oj.
Ruggigt.
Tycker min mor är hopplös.
Mina barn får nämligen popcorn på fredagar, godis på lördagar men då äts det mkt.
Läsk och kakor om vi har besök el liknande.
Mormodern äter dock godis jämt.
En skål står framme vid hennes dator där hon sitter...
"Men mormor får ju äta godis varje dag!" heter det här, underbart...

Tycker absolut du skall ställa ultimatum, skrämmande:)
Önskar dig lycka till;)

2008-02-16 @ 20:04:41
URL: http://ilasprivatespace.blogspot.com/
Postat av: Blue

Ja här hemma FÖRSÖKER vi iaf ha som du... fredagsmys och lördagsgodis... fast ärligt... det räöcker så länge det räcker... så ibland finns det kvar på söndagen med...

Grundtanken är sån iaf.... som vuxen har man dock rätt till att äta när man vill.. hehehe... jag har ju svårt att motstå godis...

Vill ändå att mina barn ska som grundvärdering ha tanken att godis är för helgen.

Hugha för mathållningen där borta... låter sjukt om du frågar mig.
Idag ska vi här hemma nog äta köttkorv och rotmos... mums

2008-02-17 @ 10:32:51
URL: http://himmelellerhelvete.blogg.se
Postat av: Myra

Malde: Ja, man blir sliten! Men jag har gett upp och skiter nu högaktningsfullt i andra ungars matvanor. :P

Nilla: *fnitter* Oliver Twist var en fattig pojke i 1800-talets England. ;)
Men jag ska inte vara dum, jag vet vilken Oliver du menar, och jag avgudar honom. Synd att britterna inte inser hans storhet! :)

Sarah: Kan inte annat än skriva under på det du skriver. Och många gånger ÄR det så, att barnen inte ätit det förut, eller att det inte varit bra tillagat, så när de väl får smaka så tycker de ju allt som oftast om det.
Mitt ridsällskap J säger att det gäller lever också, men det tror jag inte på... :P

Tintin: Självklart. Jag drog alla under en och samma kam. Min närmsta väninna här är helt lost på nyttig mat. Allt som handlas är ekologiskt och det kommer inte in så mycket som en sausages roll innanför ytterdörren ens. Lite väl åt andra hållet, kan tyckas...

Kottemor: Hihi. Din mor och är vääldigt lika. ;) Jag är hopplös på onyttigheter. Och jag hittar på de mest idiotiska ursäkter för att kunna trycka i mig lite till.
Men jag ser det som så, att SmåMyrorna är för små för att se konsekvenserna och det är upp till mig och MyrPappa att ge dem en sund inställning till mat.
Jag däremot är stor nog att förstå, och jag har ansvar för mig själv, och kan således fuska lite som jag vill. Det drabbar ju ingen fattig...
Eller hur! :D

Blue: Här finns det också ofta kvar efter helgen, och det är just det jag går och nallar av under veckan... Jag går väldigt sällan och köper något, annat än till helgen, men finns det hemma så är jag torsk. :P

2008-02-17 @ 10:50:24
URL: http://myrasmysterier.blogg.se
Postat av: Liselott

Gräslig lunch...inte alls bra för varesig hälsan eller tänderna. :S

Då är det ju bättre att man själv fixar lunch till kidsen - om man nu får välja menar jag. Inte konstigt att tänderna tar stryk.

Kram Liselott

2008-02-17 @ 10:55:59
URL: http://measiwannabe.blogspot.com/
Postat av: MissyElliot

Hualigen, skrämmande. Inte konstigt att många barn är överviktiga och sockerberoende!

Ställ ultimatum, det hade jag gjort!

Ps. Du är välkommen att flumma till ett inlägg hos mig anytime, även om du inte blir kommentar 1000.)

kramiz

2008-02-17 @ 13:20:12
URL: http://MissyElliot.blogg.se
Postat av: Linda T (Nässjö)

Åh herregud! Jag fattar inte.... vad tänker demed? En sexåring med rutten käft...OCH en treåring..*hua*

2008-02-17 @ 22:18:43
Postat av: Myra

Liselott: Det jag räknade upp där ÄR ju den lunchen ungarna får med sig hemifrån! Skolamaten orkar jag inte ens gå in på, enda skillnaden är väl att det är tillagad...

Missy: De gjordes en undersökning bland 15- och 16-åringar här i krokarna för något år sedan. Jag kommer inte ihåg nu, men det var strax över 50% som var överviktiga eller feta. I Sverige ligger den siffran på runt 16%.
Det var snällt. Vågar du det!? :P

Linda: Hallå där! :) Hur ääär det?
Jag tror inte de tänker alls. De är så vana vid detta så det fortsätter av bara farten. För ingen människa i världen ger väl sina barn onyttigheter och tänker 'haha, nu kommer dina tänder ruttna'. eller....? Jag tror iaf att de behåller skygglapparna på. Av ren bekvämlighet.

2008-02-18 @ 12:42:41
URL: http://myrasmysterier.blogg.se

Kommentera inlägget här:


Du som inte tänker skriva något som har med mig, min blogg eller detta inlägg att göra kan tänka om en gång. Eller kanske två.
Kommentarer enbart för att få läsare till sin egna blogg går inte hem alls, vare sig det gäller omröstningar, tävlingar, ointressanta tips eller annat tråk.
Bespara mig detta, är du snäll. Jag blir bara obstinat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback