Vinkunskap

Jag som är lite okunnig när det gäller vin har fått lite tips som jag
tänkte vidarebefordra
*
Först och främst skiljer man mellan röda och vita viner:
Lättast skiljer man dessa båda vintyper från varandra om man skvalpar
ut en skvätt av vardera på en vit bordduk. Det vin som lämnar en
gredelin fläck efter sig är ett rödvin.
*
Riktiga kännare kan även på bara smaken avgöra om ett vin är vitt eller
rött. De vita vinerna smakar i regel ättika medan de röda smakar
stämpelfärg. Man kan alltså genom att suga på en vanlig kontorsstämpel
och sedan jämföra smaken med ett vin konstatera om detta är rött eller
icke.
*
Om man serverar rött vin är det lämpligast att ge var och en av
gästerna en trasa att hålla under hakan medan de dricker, så att de
inte förstör sina kläder om de spiller på sig.
*
Till fiskrätter, såsom fiskbullar och matjessill föredrar de flesta vitt
vin,
 medan man till kötträtter såsom falukorv och sylta bör ta ett rött vin.
*
Portvin är ett vin som man serverar i porten. Har man icke någon port
kan man bjuda på det i trappuppgången eller i hissen.
*
När man serverar torra viner bör man se till att det inte är tvärdrag
eller att någon av gästerna råkar nysa, ty i sådana fall dammar vinet
omkring i lägenheten. När man serverar ett torrt vin är det därför
lämpligt att ha en dammsugare i beredskap.
*
Om man själv ska bära hem sina flaskor från Systembolaget gör man klokt
i att köpa ett lätt vin, så man inte får för mycket att kånka på.
*
Till vilt bör man välja något vildvin, medan man till grillat och annat
vidbränt kött serverar brännvin. Renstek sköljer man ner med renat.
*
Saker som är svåra att säga när du druckit för mycket vin:
Oöverträffat
Innovativt
Preliminärt
Kvastskaft
*
Saker som är väldigt svåra att säga när du druckit för mycket vin:
Västkustskt
Konstitutionerad
Substantiera
Tillvägagångssätt
*
Saker som är i stort sett omöjliga att säga när du druckit för mycket vin:
-Tack men jag vill inte ha sex.
-Nej, ingen mer sprit för min del.
-Ledsen, du är inte riktigt min typ.

Sagt och Tyckt
Postat av: Glitter-STHLM

Lika bra varje gång!
Trevlig onsdag önskas från Stockholm.....
Glitter!

2006-11-22 @ 10:35:59
Postat av: Kim M

Det där med lätt vin måste jag verkligen ta fasta på :)
Och japp, de där sista fraserna existerar inte efter för mkt vin...

Postat av: Bloggerlina

*stort ASG!!* Vinkunskapen där var definitivt något jag behövde! Så himla mycket som jag inte hade någon aning om! Måste nog inhandla en kontorsstämpel så att jag har garderat mig! *fnitter* Fraserna där stämmer ju väldigt bra! *hahahahaha!!* Kan det vara för att man förmodligen har tunnelseende vid det laget?

Finns många svåra ord...ujuj...det är nog bättre att le och se glad ut!

Tack för ett gott skratt! Kram

2006-11-22 @ 12:14:11
URL: http://spaceofluna.blogspot.com/
Postat av: Jenny

Vin och talsvarigheter ar alltid roligt. Varfor impregnerar de inte spriten med tungsvallningsnedsattande medel?

Jag kan dock for mitt liv ALDRIG fa till ordet "Avanjning" oavsett om jag ar full eller nykter.

2006-11-22 @ 13:19:41
URL: http://blogg.aftonbladet.se/7574
Postat av: ullio

*asg*

Vi är ungefär på samma vinnivå då! Men vaddå. Vin SMAKAR ju verkligen sunkråtta!

=)

2006-11-22 @ 14:35:11
URL: http://blogg.aftonbladet.se/3394
Postat av: Myra

Glitter: Ja, visst är det bra. *s* Regnig onsdag har vi... :(
Kim: *s* Jag kanske har tur, som inte dricker vin.
Bloggerlina: Precis. Om man bara ler och ser söt ut, så brukar det ordna sig. *asg*
Jenny: Tungsvällningsnedsättande! Haha. Det skulle verkligen behövas. :)
Ullio: Har'u. Det gåååår bara inte att få i sig vin. Omöjligt! Men sprit, o sliskiga drinkar däremot... :)

2006-11-22 @ 15:28:49
URL: http://myrasmysterier.blogg.se
Postat av: Nathalie

Myyyyyra! Du kan inte locka mig med dina underbara hästar och dina underbara ridvägar när du veeet att jag inte kan komma flygandes till dig när som helst! :P Buhuuuu, nu blev jag deprimerad. :(

2006-11-22 @ 17:13:20
URL: http://lockigare.com
Postat av: Myra

Natta: *s* F'låt, men jag kunde inte låta bli. Det blev ju så passande till bilden, ju. ;)

2006-11-22 @ 17:35:36
URL: http://myrasmysterier.blogg.se
Postat av: Sabina

*asg* Jösses vill sno:) Vilken kul!! Äntligen kommer jag kanske att kunna skilja på rött å vitt!!

2006-11-22 @ 20:53:52
URL: http://grewe.blogspot.com
Postat av: Cellenrebellen

Obetalbart!! *skrattar så hela magen hoppar* Tack för alla asgarv du bjussar på! Kram

2006-11-22 @ 23:04:21
Postat av: Kottemor

hahahahhaa,ja den där kunskapen är så grym!:)
Och slående;)

Otäckt med ditt hästäventyr på stranden...
Men lät ändå väldans väldans mysigt tills det tråkiga skedde.

Många kramar!

2006-11-22 @ 23:11:45
URL: http://www.ilasprivatespace.blogspot.com/
Postat av: Klarakajsa

*Tårar trillar* av skratt! alltså jag är i denna stund ganska glad jag pausar från vineriet! haha
Det låter så krångligt! jag har nog med att hålla kaffet kvar i muggen när jag läser bloggar som den här! kram klarakajsa

2006-11-22 @ 23:37:35
Postat av: filosofen

hehehehe *asg* tänk, varje dag lär man sig något nytt :) Jag kan få i mig vitt vin som inte smakar för mycket vin liksom...ööö..hur nu det där lät ... Men det bästa är ju sprit som inte smakar alkohol, sött och sliskigt är receptet!mumsmums!!


Kommentera inlägget här:


Du som inte tänker skriva något som har med mig, min blogg eller detta inlägg att göra kan tänka om en gång. Eller kanske två.
Kommentarer enbart för att få läsare till sin egna blogg går inte hem alls, vare sig det gäller omröstningar, tävlingar, ointressanta tips eller annat tråk.
Bespara mig detta, är du snäll. Jag blir bara obstinat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback